PayChecked in Transport - Interview met Alberdine van Velzen, Manager Supply Chain Planning & Transport Services bij Jumbo Supermarkten

PayChecked in Transport - Interview met Alberdine van Velzen, Manager Supply Chain Planning & Transport Services bij Jumbo Supermarkten

Geplaatst op:

“Ik zou graag meer erkenning van overheidsinstanties willen zien voor het keurmerk. Ondernemers doen immers moeite en investeren om aan de eisen te voldoen, waardoor het keurmerk een duidelijke scheiding maakt tussen gecertificeerde en niet-gecertificeerde bedrijven..”

In dit interview spreken we met Alberdine van Velzen, die haar passie voor transport heeft ontwikkeld op jonge leeftijd. Sinds 2019 werkt zij bij Jumbo en houdt toezicht op het transport van goederen met een omvangrijke vloot voertuigen. We bespreken onderwerpen zoals het belang van het PayChecked in Transport-keurmerk, de rol van certificering in de transportsector en eerlijke arbeidspraktijken, de samenwerking met buitenlandse vervoerders en de inzet van vrachtplatforms. Ook delen we Van Velzen’s visie op de erkenning van het keurmerk door overheidsinstanties. In 2022 nam ze deel aan een panel tijdens het Jubileumcongres van PayChecked in Transport, waar ze verklaarde: "We zijn al begonnen met het eisen dat de charters die we gebruiken PayChecked-gecertificeerd zijn. We willen graag de volgende stap zetten; namelijk 100% dekking van het keurmerk.” We zijn benieuwd naar de stand van zaken?

Zo te zien aan je LinkedIn-profiel is de transportwereld je met de paplepel ingegoten, klopt dat?

“Van Velzen: Nee, helemaal niet. Ik heb het eigenlijk niet van huis uit meegekregen. Het is wel grappig dat je het zo zegt. Ik had altijd al interesse in transport. Toen mijn moeder vroeg wat ik wilde voor mijn derde verjaardag, antwoordde ik, dat ik een grote vrachtwagen wilde. Mijn moeder vroeg toen wat ik nog meer wilde, en mijn antwoord was: nog een grote vrachtwagen. Zo kreeg ik op mijn derde verjaardag mijn eerste speelgoed Tonka-truck. Je kunt wel zeggen dat dit mijn eerste kennismaking was met de transportwereld. Na de middelbare school ben ik gaan werken bij Van der Windt Verpakking op de expeditieafdeling, en daar is mijn liefde voor planning en transport ontstaan. Ik heb bewust gekozen voor een hbo-opleiding Logistiek en Vervoer en later ook voor een universitaire opleiding in dat vakgebied.”

Hoeveel grote voertuigen rijden er dagelijks op de weg voor Jumbo? En met hoeveel bedrijven werken jullie samen naast jullie eigen vloot?

“Dagelijks rijden er tussen de 600 en 1000 grote voertuigen op de weg voor Jumbo, zowel voor het vervoer van leverancier naar het distributiecentrum (DC), tussen de verschillende DC's, als van het DC naar de winkels. Wat betreft de thuisbezorging zijn er dagelijks ongeveer 600 busjes onderweg. Naast het gebruik van onze eigen vloot werkt Jumbo ook samen met externe transportbedrijven.

We werken met ongeveer 50 verschillende transportbedrijven samen met verschillende takken van transport en logistieke stromen. De chauffeur, die bijvoorbeeld goederen vanuit Italië levert, is niet dezelfde chauffeur, die met rolcontainers vanuit Veghel naar de winkels gaat. Dit betekent dat we ongeveer vijftig verschillende contacten en contracten onderhouden.”

In juni 2022 was het jubileumcongres van PayChecked in Transport. Als panellid gaf je aan, dat jullie streven naar 100% dekking van het keurmerk. Is dit gelukt?

"Aan het begin van het jaar hebben we altijd een fysiek overleg met alle vervoerders om de tarieven voor het nieuwe jaar af te stemmen. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we ook hoe het afgelopen jaar is verlopen en welke ontwikkelingen we kunnen verwachten voor het komende jaar. Het onderwerp PayChecked stond ook op de agenda. We hebben aan de zes vervoerders, die op dat moment nog geen keurmerk hadden, laten weten dat ze tot aan de zomervakantie de tijd hebben om het keurmerk te behalen. Dit geldt niet voor de zzp'ers (zelfstandige zonder personeel), omdat zij niet in aanmerking komen voor het keurmerk. Een nieuwe vervoerder wordt niet geaccepteerd zonder het PayChecked keurmerk. Gelukkig is de markt nu wat rustiger, er is geen krapte meer, en daardoor hebben we ook de ruimte om te kiezen voor bedrijven, die wel over het keurmerk beschikken."

Er wordt wel eens beweerd dat het keurmerk een zelfreinigende werking binnen de sector teweegbrengt. Herken je dit?

“Ja, dat herken ik zeker. Sterker nog; ik ben door een van onze transporteurs gewezen op het feit dat een andere transporteur geen keurmerk heeft. Dit is toevallig één van de bedrijven, die tot de zomer de tijd heeft om het keurmerk te behalen. Het is van belang dat we het keurmerk van onze vervoerders kenbaar maken en het zou niet gepast zijn als er een vervoerder tussen zit die er niet aan voldoet. Het is positief dat anderen ook alert zijn op het feit dat je als bedrijf kunt aantonen dat je je zaken op orde hebt.”

Hoe ga je dan om met de buitenlandse vervoerders, die je inhuurt? Vraag je hen om aan te tonen dat zij zich aan de wet- en regelgeving houden?

“Ja, wanneer we samenwerken met buitenlandse vervoerders, vragen we hen inderdaad om aan te tonen dat ze voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. We hechten veel belang aan naleving van regels en voorschriften, ongeacht het land waarin het transportbedrijf actief is. We vragen hiervoor de buitenlandse vervoerders om de benodigde certificaten of vergunningen te tonen. Door dit te doen, zorgen we ervoor dat ook de buitenlandse vervoerders die we inhuren voldoen aan onze kwaliteits- en veiligheidsnormen.”

Zijn jullie zelf ook keurmerkhouder?

“Nee, op dit moment zijn we zelf geen keurmerkhouder. Echter, het is wel iets wat ik nu serieus overweeg. We stellen het verplicht voor onze charters, en het keurmerk is een waardevol instrument om aan te tonen dat ze correct worden beloond volgens de geldende cao-afspraken. Het zou dus zeker een goede stap zijn om zelf ook het keurmerk te verkrijgen en daarmee ons streven naar eerlijke beloning en naleving van arbeidsvoorwaarden nog verder te onderstrepen.”

Er zijn verschillende platforms, die vracht en vervoerders aanbieden. Kan mooi zijn voor het opvullen van de lege ruimtes in de laadbak. Doen jullie dat ook?

“Er zijn inderdaad verschillende vrachtplatforms en het kan zeker nuttig zijn om lege ruimtes in de laadbak op te vullen. Hoewel wij zelf als bedrijf hier geen gebruik van maken, doen mogelijk onze vervoerders, die specifiek transport uitvoeren, dat wel. Wat betreft onze eigen activiteiten, zoals het transport van het distributiecentrum naar de winkels, zorgen we ervoor dat de vrachtwagens vrijwel altijd volgeladen zijn. Dit betekent dat er over het algemeen weinig lege ruimte overblijft. Onze focus ligt op het efficiënt benutten van de beschikbare ruimte om zo optimaal mogelijk te transporteren.

Wat zou je nog verder kwijt willen over het PayChecked in Transport keurmerk?

Onlangs had ik een gesprek met een medewerker van de arbeidsinspectie en kwam de waarde van het keurmerk ter sprake. Ik moet eerlijk zeggen dat de waarde, die zij aan het keurmerk toekennen, wel iets hoger mag zijn. Ik zou graag meer erkenning van overheidsinstanties willen zien voor het keurmerk. Ondernemers doen immers moeite en investeren om aan de eisen te voldoen, waardoor het keurmerk een duidelijke scheiding maakt tussen gecertificeerde en niet-gecertificeerde bedrijven. Dit geeft de arbeidsinspectie meer ruimte om zich te richten op de niet-gecertificeerde bedrijven. Bij controles of steekproeven zou ik graag zien, dat de focus niet ligt op de bedrijven met een PayChecked keurmerk, tenzij er duidelijke signalen zijn dat er iets mis is. Het zou goed zijn als de inspectie prioriteit geeft aan bedrijven zonder keurmerk, waar de risico's op misstanden waarschijnlijk groter zijn.

Tekst en foto: Ria Luitjes

Terug naar het overzicht