20 januari 2022

[interview] Gerry Hulshoff van Hulshoff projectverhuizingen over het keurmerk PayChecked in Transport.

Foto: Gerry Hulshoff

‘Als we denken dat het belangrijk is voor onze bedrijfsvoering dan zijn we niet te beroerd om onze nek uit te steken en er geld in te stoppen.’

Toen Directeur Gerry Hulshoff in de wieg lag, was het al de bedoeling dat hij ooit directeur van het bedrijf zou worden. Hij is de 4e generatie, zijn zoon, de 5e generatie werkt ook al in het bedrijf. Hulshoff, gespecialiseerd in kantoorverhuizingen is een bedrijf dat voorop loopt in nieuwe ontwikkelingen. Denk hierbij aan de stadsdistributie met elektrische vrachtauto’s. Deze worden opgeladen met de stroom van de 3100 zonnepanelen die op het dak van het nieuwe CO2 neutrale bedrijfspand liggen.

Via de Linkedin bedrijfspagina liet het bedrijf aan hun volgers weten dat ze het PayChecked keurmerk hadden behaald. Een mooi moment om eens het gesprek aan te gaan en meer te weten te komen over het bedrijf en de sector, de reden om het keurmerk te behalen, en hoe zij in aanraking zijn gekomen met het keurmerk. Maar ook de stappen die ze hebben ondernomen en hoe ze de audit en het proces er om heen hebben ervaren.

Wat houdt ‘projectverhuizingen’ in en met hoeveel medewerkers en/of chauffeurs doen jullie dit?

‘Met project-verhuizingen richten wij ons op de zakelijke markt. Dit zijn verhuizingen van bedrijven en overheden, de ene keer is dit een project dat 4 weken in beslag neemt en de andere keer verzorgen we 10 tot 20 verhuizingen per dag. Dag in, dag uit zijn wij met gemiddeld 50 medewerkers, waaronder 20 chauffeurs bezig met projectverhuizingen.’

Wat onderscheidt jullie bedrijf in de markt?

‘We lopen voorop met ons CO2 neutrale bedrijfspand. We zijn graag vooruitstrevend en zijn daarom ook gestart met stadslogistiek. Wij verzamelen pakjes, brieven en andere artikelen op klantniveau bij ons in het bedrijf. Dit leveren we een keer of twee keer per week af bij de bedrijven in de stad. Dit doen we o.a. voor De Nederlandsche Bank. Jammer genoeg ligt dit door coronaperikelen en de lege kantoorpanden nagenoeg stil.’

Merken jullie ook dat jullie klanten daar waarde aan hechten?

‘Ik zou graag willen dat dat wat meer is. We hebben een grote pilot gedaan, zeven maanden lang hebben we gratis deze dienstverlening aangeboden aan de grote ondernemingen op de Zuidas in Amsterdam. Allemaal ondernemingen die de Green Deal ZES hebben ondertekend. Na de pilot zijn we een vergoeding gaan vragen, van slechts een paar honderd euro per maand. Het gros van de bedrijven die meededen aan de pilot geven dan aan dat het toch niet zo interessant voor hen is. Slechts een bedrijf uit de pilot is overgestapt op een abonnement voor onze stadslogistiek.’

Wat was voor jullie de reden om het PayChecked in Transport keurmerk te behalen?

We hebben met de bedrijven in de branche in het kader van eerlijke concurrentie, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend. Het blijkt dat je als bedrijf van alles kunt ondertekenen. Dat zag je ook aan de Green Deal ZES, maar dat betekent nog niet dat men zich eraan houdt. Dit hebben wij zelf in een aanbesteding traject afgelopen jaar ervaren,

Als verhuisbedrijf binnen de transportbranche hebben wij dan met PayChecked een unieke gelegenheid om aan te tonen dat wij goed werkgeverschap naleven, dat we ons dus echt aan de regels houden die we hebben afgesproken. Ook als we dus niet in de gelegenheid worden gesteld om dit aan te tonen bij aanbestedingen.’

Hoe kwamen jullie in aanraking met PayChecked in Transport?

‘Online, ik zag een artikel over PayChecked voorbijkomen op Linkedin. Ik dacht toen: dat is een keurmerk met toegevoegde waarde voor ons bedrijf. Ik ben gelijk op de website gaan kijken en binnen een paar weken waren voorbereidingen afgerond en de afspraken voor een audit al gemaakt.’

Jullie hebben Cicero als inspectiebureau gekozen. Hoe is het proces verlopen?

‘Dit is uitstekend gegaan. Inspecteur Leida Sessink-Broekhof was streng doch rechtvaardig. Wij waren op een paar kleine details, niet van essentieel belang, in één keer door de audit.’

Zou je graag zien dat alle verhuisbedrijven in de sector het keurmerk gaan behalen?
‘Ja, het mooiste zou zijn als alle bedrijven, organisaties in onze sector het keurmerk behalen. Maar ook is het wenselijk dat overheden en ook niet overheidsbedrijven, die een aanbesteding uitschrijven het keurmerk als eis in de aanbesteding opnemen. Ik heb het in onze erkende verhuizers organisatie aangekaart. Tot op heden nog niet de handen op elkaar gekregen. Ik denk juist dat als belangenvereniging je dit keurmerk zou moeten omarmen.’

Jullie noemen het keurmerk natuurlijk al in jullie communicatie. Daardoor hebben we nu contact. Benoemen jullie het nog op meer plekken? Zoals op de salarisstrook? 

‘Stickers hebben we nog niet ontvangen, dat zal nu wel in het nieuwe jaar komen. We zijn nu aan het kijken hoe we dit kunnen invoeren in ons salarissysteem. Verder hebben we een intern tv-scherm, noem het een beeldkrant, en hierop staat het ook vermeld. Ook staat het in de handtekening van onze email.’

Zou je kunnen zeggen dat we met jullie een pionier of ambassadeur voor PayChecked hebben gevonden?

‘Ja, met ons bedrijf heb je zeker een pionier en ambassadeur gevonden. In ons hele bedrijf lopen we voorop ook als zaken niet vereist zijn. Dat deden mijn opa en vader ook al. Als we denken dat het belangrijk is voor onze bedrijfsvoering dan zijn we niet te beroerd om onze nek uit te steken en er geld in te stoppen.’

Door Ria Luitjes

 

Op deze content is copyright van toepassing. Van dit interview mag niets zonder toestemming worden overgenomen. U kunt hiervoor contact opnemen met het PayChecked in Transport secretariaat. Het delen van dit interview via sociale media mag altijd, dat stellen wij zelfs zeer op prijs.