Een onafhankelijke inspectie-instelling van PayChecked in Transport. Wat betekent dat?

Een onafhankelijke inspectie-instelling van PayChecked in Transport. Wat betekent dat?

Geplaatst op:

Wat doet een onafhankelijke inspectie-instelling?

Een onafhankelijke inspectie-instelling beoordeelt of een product, dienst of organisatie aan vooraf vastgestelde eisen voldoet. Denk bijvoorbeeld aan inspecties van liften, brandbeveiligingssystemen, brandstoffen, levensmiddelen, en in het geval van PayChecked in Transport: het controleren of transportbedrijven voldoen aan het normenkader van de stichting. Hierin is o.a. inbegrepen of hun werknemers correct worden betaald volgens de cao.

Deze eisen kunnen wettelijk zijn vastgelegd, of zoals bij PayChecked, zijn omschreven in een duidelijke normenset. Deze normenset beschrijft wat er gecontroleerd wordt en waar een transportbedrijf aan moet voldoen om het keurmerk te krijgen.

PayChecked in Transport werkt samen met drie onafhankelijke inspectie-instellingen: Bureau Cicero, Normec VRO en TÜV Nord. Zij voeren periodiek inspecties uit bij de aangesloten bedrijven en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de beoordeling van zo’n 1.000 keurmerkhouders. Ook inspectie-instelling KIWA bereidt zich voor om zich als vierde inspectie-instelling aan te sluiten bij PayChecked.


Wie houdt toezicht op de inspectie-instellingen?

Inspectie-instellingen controleren of bedrijven zich aan de regels houden. Maar wie controleert deze instellingen? Dit doet de Raad voor Accreditatie (RvA). Deze onafhankelijke organisatie beoordeelt of inspectiebedrijven hun werk goed, deskundig en eerlijk doen.

Stichting PayChecked stelt als voorwaarde dat aangesloten inspectie-instellingen ISO/IEC 17020:2012 geaccrediteerd zijn en daarmee bevoegd zijn om bijvoorbeeld SNA- en/of SNF-inspecties uit te voeren. Deze accreditatie geldt dus niet specifiek voor het keurmerk PayChecked, maar borgt dat de inspectie-instellingen aan hoge eisen van informatiebeveiliging en onafhankelijkheid voldoen.

De inspectie-instellingen waarmee PayChecked in Transport samenwerkt, staan dus alle drie in het register van de RvA en voldoen daarmee aan de hoge kwaliteitseisen van de stichting Paychecked in Transport. Dit kun je terugvinden in het officiële register op: www.rva.nl/alle-geaccrediteerden.

Wat wordt er tijdens een inspectie gecontroleerd voor PayChecked in Transport?

De inspectie richt zich op vier essentiële deelgebieden om te beoordelen of een transportbedrijf werkt volgens de normen van het keurmerk PayChecked in Transport:

Identificatie van de onderneming
Worden gegevens, vergunningen en registratie van het bedrijf correct en volledig weergegeven?

Klachtenprocedures
Heeft het bedrijf een effectieve en toegankelijke methode voor medewerkers om klachten of zorgen te uiten over het verschuldigde loon? En worden klachten serieus en tijdig opgevolgd?

Contracten
Voldoen opdrachtovereenkomsten met ZZP-ers en/of ondervervoerders en inhuur overeenkomsten aan de normenset van het keurmerk? Denk aan duidelijke contracten, correcte arbeidsvoorwaarden, kettingbedingen, vergunningsplicht en meewerken aan looncontroles. Alles moet transparant, aantoonbaar geregeld zijn.

Personeels- en loonadministratie & naleving CAO Beroepsgoederenvervoer
Dit omvat: juiste personeelsadministratie en uren- en salarisberekening. Denk daarbij aan het juist registreren en uitbetalen van overuren, toeslagen, vakantiegeld op de loonstroken, etc. paychecked.nl

Waar gaat het wel eens mis?

Volgens rapporten van de Arbeidsinspectie en brancheonderzoek uit 2024 blijkt dat het op de onderstaande punten wel eens misgaat:

  • Te laag uurloon voor jonge chauffeurs
  • Structureel onbetaalde overuren
  • Geen correcte betaling van nachttoeslagen
  • Onterecht ingehouden kosten voor boordcomputers, kleding of schade
  • Onjuiste toepassing van minimumloon bij buitenlandse chauffeurs
  • Onleesbare of onvolledige loonstroken

Wat controleert een inspecteur bij cao-loonbetalingen?

Wie werkt met het keurmerk PayChecked in Transport, laat zich regelmatig controleren door een onafhankelijke inspectie-instelling. Zo’n inspecteur bekijkt of werknemers eerlijk en volgens de cao worden betaald. Maar wat wordt er dan precies gecontroleerd? Hieronder lees je waar een inspectie op let.

1. Klopt het uurloon?

De inspecteur controleert of chauffeurs het juiste loon ontvangen op basis van hun functie, ervaringsjaren en de cao. Ook kijkt hij of het aantal gewerkte uren klopt met wat op papier staat, en of loons- en tredeverhogingen op tijd zijn toegepast.

2. Zijn toeslagen netjes uitbetaald?

Bovenop het basisloon horen chauffeurs extra te krijgen voor bijzondere diensten. Denk aan:

  • nachtritten en overstaan;
  • ploegendiensten;
  • werk in het weekend of op feestdagen;
  • overwerk.

De inspectie checkt of die toeslagen op de loonstrook staan en correct zijn berekend en uitbetaald.

3. Vergoedingen en kosten

Chauffeurs hebben recht op vergoedingen, zoals verblijfskosten. Die moeten niet alleen eerlijk zijn, maar ook goed gedocumenteerd. Anders mogen ze niet ingehouden of verrekend worden.

4. ATV en vakantiedagen

Ook vrije tijd is onderdeel van het loon. Inspecteurs controleren of vakantie- en Atv-dagen goed worden bijgehouden, op tijd worden uitgekeerd en transparant zijn weergegeven in de administratie.

5. Zijn de loonstroken duidelijk?

Een loonstrook moet geen puzzel zijn. Minimaal moet erop staan:

  • het brutoloon en de opbouw ervan;
  • welke inhoudingen er zijn;
  • het geldende minimumloon;
  • de naam van de werkgever en werknemer;
  • de periode waarop de betaling betrekking heeft.

Samenwerking in de keten: onderaannemers, zzp’ers en inleenkrachten

Werk je met andere vervoerders, zzp’ers of uitzendkrachten? Dan blijft de hoofdaannemer verantwoordelijk voor eerlijke arbeidsvoorwaarden in de hele keten.

De inspecteur kijkt of:

Bij ondervervoerders:

  • er contractafspraken zijn over de aantallen in te zetten derden, klachtenprocedures, juiste toepassing van arbeidsvoorwaarden en het meewerken aan looncontroles;
  • de vervoerder een geldige transportvergunning heeft.
  • deze zelf ook PayChecked-gecertificeerd zijn;

Is dat niet het geval? Dan mag je alleen onder strikte voorwaarden zakendoen met zo’n partij.

Bij zzp’ers:

  • er een juiste en geldige overeenkomst is;
  • de chauffeur zelfstandig en zoals afgesproken werkt;
  • hij of zij over een juiste vergunning beschikt en is ingeschreven bij de KvK.

Bij uitzendbureaus:

  • het bureau is opgenomen in het SNA-register (normeringarbeid.nl);
  • er een aanwijzing is van KIWA;
  • het bureau lid is van een brancheorganisatie zoals ABU of NBBU.

Is dat niet het geval? Dan mag je alleen onder strikte voorwaarden zakendoen met zo’n partij.

PayChecked in Transport werkt dus met gecertificeerde inspectie-instellingen die per bedrijf de dossiers analyseren en geeft het keurmerk alleen af bij naleving. De volledige omschrijving is te vinden in de normenset op de website.

Minder risico op boetes of imagoschade?

Wil je als opdrachtgever zekerheid dat de beloning van chauffeurs op orde is en dus uiteindelijk minder risico op boetes of imageschade. Kies dan voor een transportpartner met het keurmerk PayChecked in Transport. Daarmee weet je dat de loonbetaling aantoonbaar en periodiek wordt gecontroleerd door een onafhankelijke inspectie-instelling. Zo werk je met een betrouwbare partner die zijn verantwoordelijkheid neemt.

Tekst en image: Ria Luitjes

Terug naar het overzicht